Dieta Atkinsa – Jak działa i na czym polega

dieta Atkinsa
Dieta Atkinsa może być bardzo skuteczna

Wśród wielu specjalistów dieta Atkinsa budzi wiele kontrowersji, chociaż w krajach anglosaskich święci wielkie sukcesy prawie od 50 lat. Na czym ona polega i z czym należy się zmierzyć?

Już niedługo minie 50 lat od stworzenia przez nowojorskiego kardiologa Roberta Atkinsa metody odżywiania, która w dalszym ciągu ma szerokie grono fanów. Dieta Atkinsa to dla niektórych nieco kontrowersyjny sposób żywienia, który eliminuje z z codziennego jedzenia cukry proste, a co za tym idzie również większość witamin. zastępuje je bogatymi w białka i tłuszcze produktami. Dieta dr Atkinsa jest tak popularna w stanach Zjednoczonych, czy Wielkiej Brytanii, że powstały firmy produkujące odpowiednie dla niej gotowe dania.

Na czym polega dieta dr Atkinsa

Dieta dr Atkinsa cieszy się dużą popularnością ze względu na to, że w trakcie jej trwania, możemy sobie pozwolić na mięsne przysmaki, a równocześnie tracić na wadze. Według Atkinsa, dieta ta, ograniczając węglowodany przyczynia się do zakwaszania krwi, a co za tym idzie, niweluje odczucie głodu. Efekty surowo przestrzeganej diety Atkinsa to od 3-5 kg mniej wagi ciała w ciągu miesiąca.

Etapy diety Atkinsa

Sposób żywienia, jakim jest dieta Atkinsa, to trzy etapy, gdzie każdy trwa po 2 tygodnie.

  • Pierwszy etap to ograniczenie węglowodanów do 20 g na dobę. W trakcie tego etapu w diecie nie powinno być miejsca dla produktów zbożowych, nabiału oraz warzyw i owoców bogatych w skrobię. Dietę ograniczamy głównie do mięsa, ale można jeść warzywa liściaste i zielone, które notabene zawierają antyutleniacze, takie jak witamina E. Poza tym dopuszczalna jest  dynia, fasola, groszek cukrowy, pomidory, czy ogórki.
  • Drugi etap diety to możliwość zwiększenia liczby węglowodanów w diecie do 30-50 g na dobę. Można już wtedy spożywać owoce z niskim indeksem glikemicznym.
  • Dieta Atkinsa w trzecim etapie to dieta “na całe życie”, której podstawą jest niełączenie ze sobą cukrów z tłuszczami zwierzęcymi oraz jajami. W trakcie trwania diety należy bezwzględnie odstawić kofeinę i nikotynę, a także wypijać minimum 2l wody dziennie. Ważne jest także unikanie smażenia. Mięso najlepiej jest piec, a warzywa gotować na parze.

Kontrowersje związane z dietą

Ten popularny sposób żywienia, jakim jest dieta dr Atkinsa, wzbudza szereg kontrowersji. Nie powinny jej stosować osoby chore, głównie borykające się z nadciśnieniem, miażdżycą lub wysokim poziomem cholesterolu. Jest to dieta dosyć uboga w pewne witaminy i minerały, dlatego warto podczas niej przyjmować suplementy diety, zawierające przede wszystkim beta-karoten, witaminę C, potas i koenzym Q10.

Niektórzy specjaliści uważają też, że dieta Atkinsa nie powinna być stosowana przez okres dłuższy niż rok czasu, gdyż niedobór pewnych składników może trwale odbić się nam zdrowiu. Przeciwnicy twierdzą również, że dieta ta prowadzi do niedoboru magnezu i sodu, nadmiernego zakwaszenia organizmu, skazy moczanowej, próchnicy i miażdżycy. Jednak najważniejsze to zachować umiar i stosując tę dietę być pewnym, że nam ona nie zaszkodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *